آوین ویژه»

روش‌های استعلام موجودی کالابرگ و ثبت اعتراض اعلام شد (۱۵ آذر) ترودو اعزام نیرو از کانادا به اوکراین را رد نکرد رونالدو به هند می‌رود؟ حضور مردم در ۲۲ بهمن پاسخ قاطع به فتنه‌ها است ۱۷۰۰ میلیارد از تسهیلات برگشتی سایر استان‌ها جذب هرمزگان شده است تام کروز دریافت جایزه افتخاری از دست ترامپ را رد کرد  دستگاه قضا برای برخورد با فساد مقامات و مسئولین تعارف ندارد رد سفید به جا مانده از هواپیما در آسمان نشانه چیست؟ میرمحمدی: شبهه‌افکنی در مورد بیمه طلاب نگران‌کننده است شکوفایی اقتصاد دامی از برنامه های مهم در مازندران است زلزله به بیش از ۱۰ روستا بخش دژگاه دهرم فارس خسارت زد فعالان اقتصادی نقش کلیدی در توسعه استان مرکزی دارند رژیم سوریه: گفتگوی امنیتی با اسرائیل به معنای چشم‌پوشی از حقوق ما نیست فهرست گوشی‌هایی که بروزرسانی Hyper OS ۳ را دریافت می‌کنند خبر شیرین شبانه برای این افراد | فوق‌العاده ویژه تا ۵۰ درصد افزایش یافت چالش‌ها و مشکلات باورنکردنی رانندگان ترانزیت در مواجهه با گمرک ایران! مجمع سرمایه‌گذاری سهام عدالت فارس ۲۸ خرداد برگزار می‌شود موافقت اولیه تل‌آویو با آتش‌بس در لبنان

15

مدیرکل دامپزشکی مازندران: ۹ کانون هاری شناسایی شد

  • کد خبر : 164207
  • 29 سپتامبر 2025 - 3:14
مدیرکل دامپزشکی مازندران: ۹ کانون هاری شناسایی شد

ساری – مدیرکل دامپزشکی مازندران از کاهش ۸۵ درصد بیماری هاری در جمعیت دام این استان خبر داد وگفت: امسال ۹ کانون هاری در استان شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه آقاپور کاظمی شامگاه یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در شش ماهه اول امسال، تعداد کانون‌های بیماری هاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در نیمه نخست سال گذشته ۳۶ کانون بیماری هاری در استان شناسایی شده بود که این عدد در شش ماه اول سال جاری به ۹ کانون رسیده است. این روند نشان‌دهنده موفقیت چشمگیر استان در کنترل این بیماری ویروسی و کشنده است که از طریق گازگرفتگی حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در تشریح ماهیت بیماری هاری گفت این بیماری یک عفونت ویروسی مشترک بین انسان و حیوانات پستاندار است که پس از ظهور علائم، تقریباً در تمام موارد منجر به مرگ بیمار می‌شود. به همین دلیل کنترل این بیماری در میان حیوانات به خصوص سگ‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار است.

آقاپور کاظمی به اقدامات موثر انجام شده اشاره کرد و گفت: در راستای ایجاد ایمنی جمعی، بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ دارای صاحب در استان علیه هاری واکسینه شده‌اند، همچنین دو مرحله پویش آموزشی «دوری و دوستی» با هدف افزایش آگاهی شهروندان، به ویژه کودکان و دانش‌آموزان، درباره نحوه برخورد صحیح با حیوانات، پیشگیری از گازگرفتگی و انتقال بیماری برگزار شده است.

وی افزود: در مناطقی که کانون بیماری شناسایی شده یا سابقه ابتلا وجود داشته، واکسیناسیون دام‌های اهلی نیز با مجوز سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است، همچنین همکاری نزدیک با شهرداری‌ها موجب جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و واکسیناسیون ۲۱۵ قلاده از این حیوانات در مراکز نگهداری شده است.

آقاپور کاظمی با قدردانی از مشارکت مردم و دستگاه‌های مختلف، تأکید کرد که علی‌رغم پیشرفت‌های به دست آمده، بیماری هاری همچنان یک تهدید جدی به شمار می‌آید و استمرار برنامه‌های واکسیناسیون، آموزش عمومی و کنترل دقیق حیوانات ضروری است تا سلامت جامعه حفظ شده و هدف حذف کامل بیماری محقق شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=164207

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.