آوین ویژه»

اتحاد شیعه و سنی در کردستان سد محکمی برابر نقشه‌های دشمن است دشمن با وارونه جلوه‌ دادن حقایق در صدد قطع رابطه بین مسلمانان است بیت کوین ۲۵۰۰۰۰ دلاری می‌شود؟ / کدام رمزارزها را باید بخریم؟ شرایط پاپ فرانسیس بحرانی است آغاز به‌کار تابلوی اوراق بدهی در بازار توافقی فرابورس حبیب احمدزاده: تسلیت برای بازگشت بشریت به عصر تاریکی مدرن آقایان مدافعان فیلترینگ! شما برنده شدید و یک ملت باخت/ به مومن نسب بودجه دادید تا برای افرادی اکانت جعلی بسازد و… قیمت انواع سکه ۱ فروردین ۱۴۰۴ |‌گرانی سکه مهار نمی شود توضیحات اداره برق سنقر درباره خاموشی‌های گسترده زمان و نحوه ثبت نام پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی سکوت در برابر سیل اتباع بیگانه | آیا افغان ها سهمی از کرسی‌ های مجلس خواهند داشت؟ محلات محوری مدلی از حکمرانی اسلامی است حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در چه تاریخی واریز می شود؟ اکران‌های بین‌المللی «ببعی قهرمان» ادامه دارد آبیان: اصفهان می‌تواند پایلوت ملی گردشگری نجوم شود ارتقای تعاملات محلی و تقویت همکاری‌های امنیتی حمله هوایی جدید به السویداء در جنوب سوریه ویتکاف: ترامپ آدم ضعیفی نیست اما به ایران نامه نوشت

15

مدیرکل دامپزشکی مازندران: ۹ کانون هاری شناسایی شد

  • کد خبر : 164207
  • 29 سپتامبر 2025 - 3:14
مدیرکل دامپزشکی مازندران: ۹ کانون هاری شناسایی شد

ساری – مدیرکل دامپزشکی مازندران از کاهش ۸۵ درصد بیماری هاری در جمعیت دام این استان خبر داد وگفت: امسال ۹ کانون هاری در استان شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه آقاپور کاظمی شامگاه یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در شش ماهه اول امسال، تعداد کانون‌های بیماری هاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در نیمه نخست سال گذشته ۳۶ کانون بیماری هاری در استان شناسایی شده بود که این عدد در شش ماه اول سال جاری به ۹ کانون رسیده است. این روند نشان‌دهنده موفقیت چشمگیر استان در کنترل این بیماری ویروسی و کشنده است که از طریق گازگرفتگی حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در تشریح ماهیت بیماری هاری گفت این بیماری یک عفونت ویروسی مشترک بین انسان و حیوانات پستاندار است که پس از ظهور علائم، تقریباً در تمام موارد منجر به مرگ بیمار می‌شود. به همین دلیل کنترل این بیماری در میان حیوانات به خصوص سگ‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار است.

آقاپور کاظمی به اقدامات موثر انجام شده اشاره کرد و گفت: در راستای ایجاد ایمنی جمعی، بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ دارای صاحب در استان علیه هاری واکسینه شده‌اند، همچنین دو مرحله پویش آموزشی «دوری و دوستی» با هدف افزایش آگاهی شهروندان، به ویژه کودکان و دانش‌آموزان، درباره نحوه برخورد صحیح با حیوانات، پیشگیری از گازگرفتگی و انتقال بیماری برگزار شده است.

وی افزود: در مناطقی که کانون بیماری شناسایی شده یا سابقه ابتلا وجود داشته، واکسیناسیون دام‌های اهلی نیز با مجوز سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است، همچنین همکاری نزدیک با شهرداری‌ها موجب جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب و واکسیناسیون ۲۱۵ قلاده از این حیوانات در مراکز نگهداری شده است.

آقاپور کاظمی با قدردانی از مشارکت مردم و دستگاه‌های مختلف، تأکید کرد که علی‌رغم پیشرفت‌های به دست آمده، بیماری هاری همچنان یک تهدید جدی به شمار می‌آید و استمرار برنامه‌های واکسیناسیون، آموزش عمومی و کنترل دقیق حیوانات ضروری است تا سلامت جامعه حفظ شده و هدف حذف کامل بیماری محقق شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=164207

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.