آوین ویژه»

مجتبی جباری مربی استقلال می شود؟ شغل دوم و سوم تنها راه بقای کارگران شد راهپیمایی «جمعه خشم و نصر» در مشهد قیمت طلا و سکه امروز شنبه 6دی/ افزایش تمام قیمت ها + جدول و جزئیات کامل ریزش سنگین اتریوم / بازار رمزارز‌ها همچنان منفی رویترز از تلاش ترامپ برای آتش بس در غزه پیش از مراسم تحلیف خبر داد پکن: ترامپ سال آینده به چین سفر خواهد کرد تهران و مسکو منتقد نظام تک قطبی هستند استایل پزشکیان در خوزستان تغییر کرد + فیلم سینما در روزهای پایانی سال چقدر مخاطب دارد؟ برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته در اسفراین خالص ارزش دارایی صندوق‌های طلا به ۱۰۰ همت رسید نقش فناوری‌های نوین و مشارکت اجتماعی در ارتقای امنیت کشور کلیدی است سردار دورسون از پرسپولیس جدا شد؟ فعالیت ۲۳۰ کشتارگاه طیور در کشور؛ صادرات مرغ از مازندران سقوط یک هواپیما نزدیک پایتخت آرژانتین؛ ۲ نفر کشته شدند توزیع رایگان زمین به فولادی‌ها در ازای ساخت نیروگاه/ آیا زمین مجانی، راه حل ناترازی انرژی است؟ اشراف اطلاعاتی شگفت‌آور نیروهای فلسطینی بر جزئیات حصار امنیتی اطراف غزه+ فیلم

20

ارزان خوری چگونه سلامت ما را تهدید می کند!

  • کد خبر : 243582
  • 02 فوریه 2026 - 17:12
ارزان خوری چگونه سلامت ما را تهدید می کند!

تغذیه سالم همراه با تامین نیازهای جسمانی، می تواند فرد را در مقابل خیلی از بیماری ها ایمن سازد. در عین حال، گرایش به سمت تغذیه ناسالم، یک تهدید برای سلامت جامعه تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی که متوجه اکثریت جامعه است، کارشناسان تغذیه بر این عقیده اند که سلامت خانواده ها در چنین شرایطی تهدید می شود و می تواند با شیوع بیماری های غیرواگیر همراه شود.

گرانی مواد غذایی حاوی پروتئین ها، ویتامین ها و…، که باید در برنامه غذایی افراد باشد، باعث شده خیلی از خانواده ها به دلیل ناتوانی مالی؛ فهرست غذایی خود را با جایگزینی کالاهای فاقد مواد مغذی و ارزان قیمت؛ تغییر دهند. این در حالی است که مصرف مداوم برخی مواد غذایی فاقد نیازهای جسمانی ما، می تواند در دراز مدت برای سلامت افراد یک تهدید و خطر جدی باشد.

سیدمحمد جمالیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به بروز مشکلات ناشی از گرانی مواد غذایی که متوجه سلامت مردم می شود، گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی، خانواده‌ها ناچار شده‌اند سبد غذایی خود را به سمت کالاهای ارزان‌تر سوق دهند و این امر در بلندمدت می‌تواند پیامدهایی مانند پوکی استخوان، اختلالات رشد و مشکلات هورمونی ایجاد کند.

در همین حال، احمد اسماعیل‌زاده مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، اظهار داشت: بدون شک، بهبود وضعیت تغذیه جامعه به اعتبار نیاز دارد، موضوعی که بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: اعتباری که در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد آنچنان زیاد نیست و برای برنامه‌هایی مانند پزشکی خانواده صرف می‌شود و به همین دلیل اعتبار محدودی در اختیار دفتر بهبود تغذیه قرار می‌گیرد.

اسماعیل زاده ادامه داد: اعتبار دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به نحوی است که فقط می‌توانیم برنامه‌های روتین مانند مکمل‌یاری را اجرا کنیم که جزو برنامه‌های معمول وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، با بیان اینکه درخواست تخصیص یک درصد از مالیات کارخانه‌های موادغذایی را مطرح کرده‌ایم، گفت: درخواست کرده ایم یک درصد مالیات کارخانه‌های موادغذایی در اختیار دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت قرار گیرد تا در زمینه بهبود شاخص‌های تغذیه‌ای صرف شود.

جمالیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به پیشنهاد مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار داشت: پیشنهاد اختصاص یک درصد از مالیات کارخانه‌های مواد غذایی برای ارتقای شاخص‌های تغذیه‌ای، در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح نشده و بر همین اساس؛ وزارت بهداشت باید خودش اولویت ها را تعیین کند.

غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید، برای شما دو فایده مهم دارند؛ در ابتدا حجم معده را پُر می‌کنند تا احساس گرسنگی نداشته باشید و در مرحله بعد، مواد مغذی مورد نیاز تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن را تامین می‌کنند. اما، غذاهای ناسالم فقط حس گرسنگی را از بین می‌برند.

بدون شک بین تغذیه ناسالم و چاقی ارتباط وجود دارد. هنگامی که در خوردن غذاهای پُرکالری و ناسالم زیاده‌روی می‌کنید، به دلیل انباشته شدن چربی در بدن با مشکل اضافه وزن و چاقی مواجه می‌شوید. افراط در مصرف غذاهای ناسالم کار ساده‌ای است، اما خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی به تلاش زیادی نیاز دارد و معمولا زمان‌بر است که این موضوع ممکن است شما را از نظر روحی تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، چاقی می‌تواند زمینه‌ساز بروز سایر بیماری‌ها مانند مشکلات کلیوی، کبدی، سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی و… باشد.

وقتی قیمت گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و…، به شدت افزایش می یابد؛ خانواده های کم درآمد و آسیب پذیر جامعه، از خرید و تهیه این اقلام غذایی منصرف شده و سراغ مواد غذایی می روند که نه تنها هیچ گونه مواد مغذی ندارند که بالعکس، حاوی ترکیبات آسیب رسان به سلامت بدن هستند و مصرف مداوم این قبیل مواد غذایی و خوراکی؛ با بروز بیماری هایی خطرناک همراه می شود.

گزارش های وزارت بهداشت نشان می دهد بیش از ۲۰۰ نوع بیماری مرتبط با تغذیه وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به چاقی، دیابت، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان ها اشاره کرد.

در واقع می توان ادعا کرد که ارزان خوری با بروز بیماری های غیرواگیر همراه است.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=243582

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.