آوین ویژه»

قلعه‌نویی: تافته جدابافته نیستیم! آزمون اخذ پروانه مشاوره خانواده قوه قضائیه ۱۸ مهر برگزار می شود لاشه هواپیمای ترکیه‌ای پیدا شد فوری/ نام مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و آمریکا لو رفت محفل سازی برای اجرای طرح زندگی با آیه ها «بهار شیراز» اول زمستان به تلویزیون می‌آید «حبیب‌الله» بهترین مستند جشنواره زوم لهستان شد نمایندگان مجلس درباره بودجه فرهنگی چه گفتند؟ رهگیری و انهدام ۹۵ پهپاد اوکراینی از سوی سامانه دفاع هوایی روسیه تغییر فرآیند حضور در ونیز؛ نقش مؤسسات در تصمیم‌گیری‌ها بازنگری می‌شود نرخ تورم مسکن در خرداد اعلام شد تصادف اتوبوس مسافربری اصفهان – کرمانشاه با یک دستگاه کشنده ۵ مصدوم داشت شهرک‌های صنعتی ملزم به راه اندازی هنرستان‌های وابسته هستند نوسازی ریل‌های جنوب مترو تهران تا پایان تابستان واریز ۶۷۰۰ میلیارد تومان سود به حساب ۱/۷ میلیون سهام‌دار اندازه بازار جهانی ماشین آلات آسیاب برنج تا ۲۰۳۰ | ماشین آلات دست دوم؛ مانع گسترش بازار سفر «ممنونم دکتر فارسی» به سه کشور راهپیمایی روز قدس عزم راسخ ملت در صیانت از ارزش‌های انقلاب است

5

سقوط نرخ باروری در شاهرود؛ کاهش «جمعیت» آینده اقتصادی را تهدید می‌کند

  • کد خبر : 114170
  • 19 می 2025 - 13:23
سقوط نرخ باروری در شاهرود؛ کاهش «جمعیت» آینده اقتصادی را تهدید می‌کند

شاهرود- رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اعلام نرخ رشد منفی جمعیت در شرق استان سمنان گفت: کاهش نیروی جوان، آینده اقتصادی و اجتماعی شاهرود و میامی را تهدید می‌کند.

محمد حسن امامیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه طی هفته جمعیت برنامه‌هایی در سطح شهرها و روستاهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار می‌شود، بیان کرد: کارشناسان علوم پزشکی تلاش می‌کنند تا در این هفته با بازگو کردن اهمیت جوانی جمعیت، کاری کنند که مردم توجه بیشتری به جمعیت و فرزندآوری داشته باشند.

وی با بیان اینکه سه و نیم سال قبل مجلس شورای اسلامی قانون جوانی جمعیت را مصوب کرده است، افزود: ۲۲ بند از این قانون مرتبط با وظایف وزارت بهداشت و طبیعتاً در سطح شاهرود و میامی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی شاهرود خواهد بود و اقدامات این دانشگاه در حوزه جمعیت هم ذیل همین وظایف تعریف می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه این دانشگاه پیگیری وظایف سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در قانون جمعیت وظایفی برایشان تدوین شده در ستاد جمعیت شهرستان‌های شاهرود و میامی از دیگر اقداماتی است که بر عهده دانشگاه علوم پزشکی شاهرود قرار داده شده است.

امامیان با بیان اینکه اکثر بندهای قانون جمعیت جوانی در شاهرود و میامی در دست اجرا است اما واقعیت این است که ما نیاز به فعالیت‌های بیشتری در حوزه جوانی جمعیت داریم، گفت: آخرین آمارها حاکی از این است که میزان باروری در مجموعه علوم پزشکی شاهرود ۱.۴۳ است در صورتی که این عدد اصلاً عدد خوبی نیست.

وی با بیان اینکه شاخص باروری یعنی تعداد فرزندانی که یک زوج می‌توانند در طول زندگی شأن بیاورند و اگر این عدد ۲.۴ باشد جمعیت کشور رو به کاهش نمی‌گذارد، گفت: طبیعتاً با عدد کنونی ما شاهد رشد منفی جمعیت در شاهرود و میامی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه اگر اقداماتی که تاکنون انجام شده صورت نمی‌گرفت حتی شاید این نرخ باروری در شاهرود و میامی کمتر هم می‌بود، بیان کرد: بسیار نیاز است که همه دستگاه‌های خدماتی و دولتی و اداری و فرهنگی و … به مقوله جمعیت ورود داشته باشند.

امامیان با بیان اینکه باید با اطلاع رسانی بیشتر و معرفی راهکارهای حل مشکل کاری کنیم که شاخص باروری در آینده نزدیک به ۲.۴ برسد و اگر این اتفاق رخ ندهد ما با افزایش سالمندی و کاهش جمعیت روبرو خواهیم بود و لذا مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند و مسئولان هم شرایط ازدواج و فرزند آوری تسهیل کنیم و زوجین هم به فرزندآوری بیش از گذشته توجه داشته باشند.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=114170

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.