آوین ویژه»

از حراج پاییزی ساتبیز تا تمدید قرار «چشم در چشم»با پیکاسو و ونگوگ فراخوان همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی منتشر شد تأکید استاندار خوزستان بر تعامل صنایع و محیط زیست بخشی از محور «کاکی_ آبدان» دوطرفه می‌شود همایش اربعین حسینی باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار شود تهران در محاصره زباله‌گردی و پسماند جولانی به ایران پیام فرستاد؟  ضرورت انعکاس رسانه‌ای زنان موفق ایران در سطح بین المللی نوای عرفانی حاج محمد کریمی در وداع شاهرود با شهید گمنام حوادث چهارشنبه آخرسال آذربایجان غربی ۱۶ مصدوم و ۳ فوتی برجای گذاشت دستیار اول ساپینتو محروم شد؟ جدیدترین موضع گیری جوزف عون درباره حملات تل آویو و ماموریت ارتش لبنان اجرای پویش «یلدای مهربانی» در کرمانشاه دومین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران افتتاح شد جان باختن دست کم ۱۱ غیرنظامی سودانی در حمله به اردوگاه آوارگان «پروانه بر ناقوس» از امشب به تئاترشهر می‌رود حرکت کشتی‌های ناوگان «صمود» از جنوب ایتالیا به سمت نوار غزه قصه یک خبر خوش که به «تراژدی» ختم شد؛ مسئولان این گزارش را بخوانند!

13

۵ هزار هکتار از اراضی سراجه امسال تحت مدیریت گرد و غبار قرار می گیرد

  • کد خبر : 198897
  • 30 نوامبر 2025 - 17:52
۵ هزار هکتار از اراضی سراجه امسال تحت مدیریت گرد و غبار قرار می گیرد

قم- استاندار قم از اجرای طرح مقابله با گرد و غبار در کانون سراجه خبر داد و گفت: حداقل ۵ هزار هکتار از این منطقه تا پایان سال نهال‌کاری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر بهنام جو، ظهر یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با گرد و غبار استان قم با اشاره به وضعیت بحرانی کانون گرد و غبار سراجه گفت: با توجه به گستره ۳۳ هزار هکتاری این منطقه، اجرای اقدامات مصوب در طرح جامع مقابله با گرد و غبار باید به‌طور جدی پیگیری شود تا حداقل پنج هزار هکتار از این محدوده تا پایان سال تحت پوشش روش‌های متنوع پیش‌بینی شده قرار گیرد.

وی افزود: طرح انتقال پساب به کانون بحرانی گرد و غبار سراجه با ظرفیت ۲۰۰ لیتر بر ثانیه باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و مجتمع‌های نفت و گاز سراجه موظفند با تحقق مسئولیت‌های اجتماعی خود، اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی این طرح را پیگیری کنند.

استاندار قم تصریح کرد: سازمان‌های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان باید با همکاری دهیاری‌ها نسبت به سرشماری شترهای مجاز و غیرمجاز منطقه اقدام کرده و سیاست‌ها و اهداف کلی شترداری در سراجه را مورد بازنگری قرار دهند تا چرای دام و حضور شترها به نحوی مدیریت شود که آسیبی به خاک و ساختار محیط زیست وارد نشود.

وی افزود: گزارش اقدامات اجرایی و پیشرفت طرح مدیریت کانون بحرانی گرد و غبار باید به‌صورت منظم و مستمر به دبیرخانه و استانداری ارسال شود تا روند اجرا قابل رصد و پایش باشد.

بهنام جو همچنین بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای پیشبرد طرح تأکید کرد و افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه در نظر دارد در طرح بیابان‌زدایی سراجه مشارکت داشته و مدیریت و نهال‌کاری دو هزار هکتار از بیابان‌های استان را بر عهده گیرد تا علاوه بر کاهش تولید گرد و غبار، زمینه بهبود وضعیت معیشتی جوامع محلی نیز فراهم شود.

استاندار قم تأکید کرد: اقدامات عملیاتی در سراجه باید با رعایت دستورالعمل‌های زیست‌محیطی و هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط انجام شود و توجه ویژه به احیای منابع آبی و مدیریت چرای دام، از مؤثرترین راهکارها برای کنترل این بحران به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=198897

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.