آوین ویژه»

هشدار وقوع رگبار، رعد و برق و گرد و غبار در هرمزگان «دوره‌گردها» در شیراز روی صحنه می‌رود تشییع پیکر شهید «علی رحمانیان» در جهرم اتحادیه‌ها بازوی تصمیم‌سازی قوی در دانشگاه آزاد هستند فیفا پنجره نقل و انتقالاتی این تیم را بست! تبعیض در نرخ گازوئیل میان حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای| عقب‌ماندگی ۱۰ درصدی راه‌آهن سرمربی جدید پرسپولیس انتخاب شد؟/ اسلاون بیلیچ کیست؟ ۵ نیروی پلیس پاکستان در حمله افراد مسلح کشته شدند بهانه بنیامین نتانیاهو برای فرار از دادگاه مهیا شد جهش فوق العاده شاخص بورس/ بازار سرمایه سبزپوش شد نماهنگی دوزبانه به یاد سید مقاومت منتشر شد سرلشکر حاتمی: دیپلماسی و دفاع در یک میدان مشترک هستند بن‌گویر: مخازن سوخت غزه باید بمباران شود پیام رونالدو پیش از دیدار با استقلال لرستان آماده ورود جدی به تجارت بین‌الملل است حجت الاسلام شهابی: بانوان در تبیین ارزش‌های اسلامی پیشگام باشند قیمت آجیل شب یلدا اعلام شد یک فوتی در اثر انفجار مواد محترقه دست‌ساز در اسلامشهر

8

وام بازنشستگان نصف شد؛ وعده پرداخت ماهانه به دوره‌های دوماهه رسید

  • کد خبر : 197868
  • 29 نوامبر 2025 - 13:26
وام بازنشستگان نصف شد؛ وعده پرداخت ماهانه به دوره‌های دوماهه رسید

با وجود وعده‌های اولیه برای پرداخت وام ضروری به نیم‌میلیون بازنشسته تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۴، مشکلات مالی و محدودیت‌های بانکی باعث شده تنها نیمی از این سهمیه تا پایان سال محقق شود؛ موضوعی که نگرانی بازنشستگان را افزایش داده و مسئولان کانون بازنشستگان و بانک رفاه را به تکاپو انداخته است.

در ماه‌های اخیر مشکلات بازنشستگان در حوزه دریافت وام ضروری شدت گرفته است. علی دهقان‌کیا، رئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران، با اشاره به این چالش‌ها گفت: قرار بود با همکاری سازمان تأمین اجتماعی و بانک رفاه، طبق مصوبه هیأت امنای سازمان و وعده مسئولان، ماهانه بیش از ۴۰ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سراسر کشور مشمول دریافت وام ضروری شوند. سهمیه‌ای معادل ۵۰۰ هزار نفر برای سال ۱۴۰۴ تعیین شده بود که باید تا پایان سال پرداخت شود.

دهقان‌کیا افزود: به دلیل مشکلات و محدودیت‌های مالی، تنها حدود ۵۰ درصد سهمیه وام بازنشستگان تأمین اجتماعی محقق خواهد شد. به این معنا که به جای پرداخت ماهانه به ۴۰ هزار نفر، وام‌ها هر دو ماه یک بار واریز می‌شود. البته نسبت به سال گذشته پیشرفت‌هایی حاصل شده است؛ چراکه سهمیه ماهانه از ۳۰ هزار نفر به ۴۰ هزار نفر افزایش یافته و در سال گذشته بیش از ۶۰ درصد سهمیه مصوب موفق به دریافت وام شدند.

ثبت‌نام و پرداخت وام در آذرماه

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران ادامه داد: احتمالاً در ماه آذر پرداخت وام انجام خواهد شد و ثبت‌نام جدید نیز در همین ماه آغاز می‌شود. هنوز جزئیات ثبت‌نام اعلام نشده و کانون بازنشستگان منتظر اطلاع‌رسانی مسئولان برای باز کردن سامانه ثبت‌نام است.

سهمیه وام و نقش نمایندگان مجلس

دهقان‌کیا تأکید کرد: بخشی از سهمیه ۴۰ هزار نفری وام از طریق معرفی نمایندگان مجلس به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود و مابقی سهمیه در اختیار کانون‌هاست. در تهران این سومین مرحله ثبت‌نام وام است که افراد ثبت‌نام‌کننده موفق به دریافت آن می‌شوند. از ابتدای سال تاکنون ۲۰ هزار فقره وام در تهران پرداخت شده است. در سطح کشور نیز با روند فعلی تا پایان سال حدود ۲۵۰ هزار فقره وام اعطا خواهد شد. در صورت بهبود شرایط بانک رفاه، امکان پرداخت وام‌ها در بازه‌های کوتاه‌تر از دو ماه وجود دارد و احتمال افزایش تعداد وام‌ها فراتر از ۲۵۰ هزار فقره نیز مطرح است. امیدواری وجود دارد که مانند سال گذشته سطح پوشش به بیش از ۶۰ درصد برسد.

وام-بانک-اقتصاد

حمایت ویژه از بیماران خاص و مشکلات درمانی

وی تصریح کرد: مدیرعامل بانک رفاه، آقای للگانی، در جهت بهبود شرایط و افزایش وام‌ها همکاری کرده‌اند و علاوه بر وام‌های عمومی، سهمیه‌هایی برای بازنشستگان دارای بیماری‌های خاص که از سوی کانون‌ها معرفی می‌شوند، در نظر گرفته شده است. برای نمونه، وام ۱۰۰ میلیون تومانی به تعداد محدود برای این گروه ارائه می‌شود که فعلاً رقم آن اندک است.

دهقان‌کیا در پایان با اشاره به مشکلات درمانی بازنشستگان گفت: مذاکراتی با مدیران سازمان تأمین اجتماعی برای بهسازی تجهیزات بیمارستانی، حمایت از نیروی انسانی و جذب متخصصان در مراکز ملکی انجام شده است تا خلأ کمبود نیرو در این مراکز که سرمایه بازنشستگان محسوب می‌شوند، جبران شود. وی یادآور شد: قانون الزام مصوب سال ۱۳۶۸ هنوز آیین‌نامه اجرایی دقیق ندارد تا بازنشستگان بتوانند بدون فرانشیز خدمات درمانی دریافت کنند و تلاش‌ها برای اصلاح این روند ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=197868

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.