آوین ویژه»

گرمای شدید و گرد و خاک در پایتخت؛ هشدار برای هفته آینده حمایت بیش از ۱۰۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد از موضع ایران در قضیه اسنپ بک فریدزاده: جشنواره کودک بهانه‌ای برای ایجاد فضایی شاد در کشور است سخنگوی دولت: هیچ مدیر دولتی بازداشت نشده است عراقچی: رسانه‌ها زبان گویای دیپلماسی کشور هستند تمامی مقاطع تحصیلی مدارس مشهد مجازی شد زن همسایه در شاهین‌شهر یک میلیارد طلا سرقت کرد قطار تهران – کربلا در ایام اربعین فعال نیست| برنامه‌ریزی برای قطارهای فوق‌العاده در اربعین آهنگ جدید محسن چاوشی سریال بامداد خمار + دانلود ریپل (XRP)؛ حرکتی لگاریتمی به سوی قیمت ۲۰ دلاری! نفوذ موج جدید بارش‌ها به کشور از خلیج فارس؛ هشدار کولاک برف و سیلاب سامانه الکترونیکی مکاتبات مؤسسات اعزام دانشجو راه‌اندازی شد بازگشت پرواز تهران به بوشهر به مبدا مشارکت بیش از ۲ میلیون داوطلب جوان در برنامه‌های هلال احمر آیا بهورزان صاحب سازمان صنفی می شوند شرط استقلال برای بازی با پرسپولیس در شیراز روسیه: ۲ «هیمارس» و ۱۰۰ پهپاد اوکراینی سرنگون شدند انتظار داریم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حکیمانه درباره FATF تصمیم‌گیری نمایند

5

سرگزی: ۹۲۹۴ قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند

  • کد خبر : 200083
  • 01 دسامبر 2025 - 16:48
سرگزی: ۹۲۹۴ قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند

زاهدان – مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان از واکسینه شدن ۹۲۹۴ سگ صاحبدار در برابر بیماری هاری خبر داد و گفت: این میزان، ۸۸ درصد از پیش‌بینی پوشش جمعیت دامی هدف را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا سرگزی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۹۲۹۴ قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش موارد گزش در زاهدان افزود: کنترل هاری بدون مدیریت صحیح سگ‌های ولگرد و مشارکت دستگاه‌های شهری امکان‌پذیر نیست.

وی با تشریح عملکرد این اداره در حوزه پیشگیری از بیماری هاری افزود: دامپزشکی در حوزه حیوانات صاحبدار مسئولیت مستقیم دارد و بر اساس همین وظایف، تاکنون ۹۲۹۴ قلاده سگ صاحبدار در استان واکسینه شده‌اند که این رقم معادل ۸۸ درصد هدف‌گذاری سالانه است و نقش بسیار مهمی در قطع زنجیره انتقال هاری ایفا می‌کند.

سرگزی اظهار داشت: هاری بیماری صددرصد مرگبار است و کوچک‌ترین غفلت در واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد. دامپزشکی استان با اجرای برنامه‌های منظم ایمن‌سازی، آموزش چهره‌به‌چهره بهره‌برداران و پایش مستمر، تلاش کرده است که ریسک انتقال بیماری در جمعیت دامی و انسانی کاهش یابد.

سرگزی: ۹۲۹۴ قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به معضل سگ‌های ولگرد در زاهدان که طی روزهای اخیر با انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از موارد گزش در مناطق شهری مربوط به سگ‌های فاقد صاحب است و کنترل آن خارج از وظایف دامپزشکی بوده و نیازمند اقدام هماهنگ مدیریت شهری، شهرداری، سازمان پسماند، دستگاه‌های نظارتی و نهادهای مرتبط است.

وی تصریح کرد: دامپزشکی بر جمعیت سگ‌های صاحبدار نظارت کامل دارد؛ اما مدیریت سگ‌های بدون صاحب تنها با زنده‌گیری اصولی، عقیم‌سازی، ایجاد مراکز نگهداری استاندارد و مدیریت پسماند شهری قابل کنترل است. سلامت عمومی زمانی تأمین می‌شود که همه دستگاه‌ها نقش خود را در این زنجیره اجرا کنند.

سرگزی در پایان بر ضرورت همکاری مردم نیز تأکید کرد و افزود: شهروندان باید برای واکسیناسیون به‌موقع سگ‌های خود و نگهداری صحیح آن‌ها اقدام کنند و در صورت مشاهده حیوانات مشکوک به هاری، موضوع را فوراً به دامپزشکی شهرستان محل سکونت اطلاع دهند.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=200083

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.