آوین ویژه»

خروج کالاهای خطرناک از انبار بندر «دیر» آغاز شد مدارس ابتدایی گیلان فردا حضوری است هوای اصفهان آلوده است؛ قطعی ۵ ایستگاه پایش مستند «اشغال جزایر» آماده نمایش شد ورود سامانه بارشی به کشور در اوایل هفته آینده| کاهش دما در نقاط مختلف کشور شرکت ۸۰۰۰ دانش آموز قزوینی در اردوی میدان تیر درس آمادگی دفاعی شادباش متفاوت نتانیاهو و سارا برای پیروزی ترامپ تداوم بازدید از مراکز عرضه مرغ شاهرود؛ یک تخلف ثبت شد «یلدا» با صدای حسین رضا اسدی منتشر شد آیا تلفن های همراه ما شنود میشوند؟ / گوگل و اپل چه می‌گویند؟ طلایی‌پوشان درخشان شدند؛ سپاهان دومین سهمیه آسیایی را قطعی کرد از سه‌چرخه کودکی تا میدان مقاومت؛ قصه دلاوری جوان کرمانشاهی کاظم صدیقی دست به اسلحه شد + عکس آمار جدید شهدای غزه و لبنان پیروزی صنعت نفت آبادان در مقابل یک تیم لیگ برتری روایت حضور رزمنده مجروح برای انجام ماموریت در جنگ ۱۲ روزه مسئولان قضائی استان بوشهر نسبت به احیای حقوق عامه اهتمام ورزند فولاد سرمد ابرکوه بر مدار توسعه / دومین سال پیاپی رکورد شکنی و عبور از ظرفیت اسمی تولید

4

گندم در ایران با مصرف ۳۴ درصد آب بیشتر تولید می‌شود

  • کد خبر : 162746
  • 27 سپتامبر 2025 - 15:11
گندم در ایران با مصرف ۳۴ درصد آب بیشتر تولید می‌شود

معاون اجرایی رئیس‌جمهور،گفت: برای تولید هر کیلوگرم گندم حدود ۱۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که ۳۴ درصد بیشتر از میانگین جهانی است.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدجعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، در آیین آغاز سال زراعی جدید با اشاره به کاهش 40 درصدی بارش‌ها و تداوم خشکسالی گفت: کشاورزی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب کشور است به طوری که مصرف این بخش را 70 تا 90 درصد اعلام می کنند؛ سه استان خوزستان، فارس و تهران به‌تنهایی 35 درصد آب کشاورزی کشور را مصرف می‌کنند.

وی افزود: باید توجه داشت که تنها با اصلاح الگوی کشت، ارتقای بهره‌وری و استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان امنیت غذایی و سرزمین ایران را حفظ کرد.

سیاست‌ های خرید تضمینی گندم در حال تغییر است

قائم‌پناه در این مراسم ضمن قدردانی از کشاورزان و مدیران بخش کشاورزی، آغاز سال زراعی را فرصتی برای بازنگری در مدیریت منابع به‌ویژه آب دانست و تأکید کرد: آب باید بر مدار آمایش سرزمین و تولید بر پایه معقولیت و پایداری مدیریت شود.

وی افزود: برای تولید هر کیلوگرم گندم حدود 1500 لیتر آب مصرف می‌شود که 34 درصد بیشتر از میانگین جهانی است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان این‌که تأمین آب از منابعی مانند آب‌شیرین‌کن‌ها و انتقال آب از خلیج فارس هزینه‌ای چندین برابر بخش کشاورزی دارد، افزود:  در اسناد بالادستی آمده است که باید به سوی کشاورزی کم‌آب‌بر و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برویم. در قانون برنامه هفتم اهدافی همچون افزایش حداقل 10 میلیون تن محصولات گلخانه‌ای، توسعه کشاورزی فراسرزمینی در سطح 2 میلیون هکتار و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبیاری نوین پیش‌بینی شده است.

او تغییر الگوی کشت را محور سیاست‌های کشاورزی دانست و تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی موظف است هر سال سه ماه پیش از آغاز سال زراعی، برنامه بهینه تولید و الگوی کشت را تدوین و حمایت‌های قیمتی و غیرقیمتی را بر این اساس اعمال کند. حمایت از کشاورزان باید متناسب با میزان رعایت این الگو باشد.

ایجاد صرفه جویی با تحویل حجمی آب به کشاورزان

قائم‌پناه بر شفافیت در حکمرانی آب تأکید کرد و گفت: تراز هر حوضه آبی، وسعت سفره‌های زیرزمینی، الگوی کشت و نوع حمایت‌ها باید برای کشاورزان و افکار عمومی قابل دسترس باشد. قانون نیز وزارت نیرو را مکلف کرده آب بخش کشاورزی را به‌صورت حجمی تخصیص دهد تا بهره‌برداران به سمت صرفه‌جویی و کشت سازگار با محیط‌زیست حرکت کنند.

وی افزود: کشت گلخانه‌ای پیشگام کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری است و کشاورزی فراسرزمینی به‌عنوان مکمل، امنیت غذایی کشور را در شرایط تنش آبی تضمین می‌کند. سیاست کشور ترکیب خودکفایی هوشمند داخلی با تأمین هدفمند برون‌مرزی است تا فشار بر منابع داخلی کاهش یابد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشاورز ایرانی سرمایه انسانی نظام تولید غذاست، گفت: تغییر الگوی کشت و شیوه آبیاری بدون آموزش، بیمه، تسهیلات و توسعه بازار ممکن نیست.

وی اظهار داشت که در برنامه هفتم، حمایت‌های مالی و قیمتی و غیرقیمتی به کیفیت محصول و رعایت الگوی کشت پیوند خورده است.

او امنیت غذایی را خط قرمز کشور دانست و تصریح کرد: «تحقق این هدف وابسته به اصلاح مصرف آب و اجرای الگوی کشت مبتنی بر آمایش است. فناوری، بخش جدایی‌ناپذیر تحول کشاورزی است و حکمرانی آب بدون شفافیت و مشارکت بهره‌برداران امکان‌پذیر نخواهد بود.»

قائم‌پناه در پایان گفت: اگر سفره‌های زیرزمینی خالی شود، بناهای تاریخی و شهرها با خطر فرونشست روبه‌رو می‌شوند. خشک‌شدن تالاب‌ها، فرسایش خاک، گردوغبار و تخریب رودخانه‌ها از پیامدهای بی‌توجهی به مدیریت منابع آب است.

انتهای پیام /

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=162746

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.