آوین ویژه»

مناقشه بین‌المللی کریدور «زنگزور»؛ سناریوها و خطرات احتمالی کیش و غذاهای محلی: تجربه طعم‌های خاص آلمان سفیر خود از گرجستان را فراخواند اختلاف خانوادگی در ایلام ۴ کشته برجا گذاشت فرانسه، تحریم فعالان قوانین دیجیتال اروپا را محکوم کرد تحریم‌‌های جدید آمریکا علیه ۴ قاضی و دادستان جامعه کارگری برای شورای عالی کار مبلغ دستمزد ۱۴۰۴ را انتخاب کرد ژاپن به محکوم کردن لفظی عملیات نظامی صهیونیست ها در غزه بسنده کرد عکس | این «آیفون ایر» است، نازک‌ترین گوشی اپل کشف بیش از ۵۰۰ گرم مواد مخدر در شهرستان بن شوک مثبتی که تتر به بیت‌کوین وارد کرد کاهش کیفیت هوای کشور طی ۵ روز آینده توسعه روابط استراتژیک میان هند و نیجریه؛ سفر تاریخی مودی به ابوجا فیصل بن فرحان: هدف نخست ما توقف جنگ است ستاره‌های رئال‌مادرید BMW جایزه گرفتند + تصاویر تمام‌شدنِ سریع پیش‌فروش بلیت قطار کار ربات‌ها بود؟ برگزاری نهمین دوره «روزی با دانشگاه تهران» با حضور پذیرفته‌شدگان برتر حمله موشکی به مناطق اشغالی اطراف نوار غزه

4

پیشنهاد ایران به بریکس برای همکاری در توسعه «شتاب‌دهنده‌های ذرات»

  • کد خبر : 209151
  • 10 دسامبر 2025 - 12:52
پیشنهاد ایران به بریکس برای همکاری در توسعه «شتاب‌دهنده‌های ذرات»

دومین روز از هفتمین نشست کارگروه زیرساخت‌های پژوهشی و کلان‌پروژه‌های علمی کشورهای عضو بریکس، ایران پیشنهادات خود را برای تقویت همکاری ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، به همت دفتر تبادل فناوری سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، دومین روز از هفتمین نشست کارگروه زیرساخت‌های پژوهشی و کلان‌پروژه‌های علمی کشورهای عضو بریکس (BRICS) با حضور اعضا به صورت حضوری و آنلاین در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

در ادامه نشست‌های روز گذشته، کشورهای حاضر به ارائه پیشنهادهای خود برای گسترش همکاری‌های فناورانه و پژوهشی با اعضای این گروه پرداختند.

جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نشست، مجموعه‌ای از پیشنهادهای کلیدی خود را مطرح کرد که بر توسعه زیرساخت‌های علمی مشترک متمرکز بود.

مهم‌ترین محورهای پیشنهادی ایران شامل همکاری در پروژه‌های کلان پژوهشی بود. ایران آمادگی خود را برای همکاری در پروژه‌های زیرساختی بزرگی نظیر توسعه سنکروترون‌ها (شتاب‌دهنده‌های ذرات) اعلام کرد و همچنین بر همکاری در زمینه رصدخانه ملی ایران تأکید کرد.

یکی دیگر از پیشنهادهای مهم ایران، پیوستن و اتصال شبکه آزمایشگاهی کشور به شبکه آزمایشگاهی کشورهای عضو بریکس بود تا دسترسی متقابل به تجهیزات و تخصص‌های پیشرفته تسهیل شود.

در همین راستا، نمایندگان برزیل و آفریقای جنوبی نیز پیشنهادهایی را در حوزه همکاری‌های مشترک در زمینه آزمایشگاه‌های فیزیک استرومی (Astroparticle Physics) ارائه کردند.

در بخش پایانی شرکت‌کنندگان در این نشست از مرکز ملی مغز ایران بازدید به عمل خواهند آورد تا از نزدیک در جریان دستاوردهای این مرکز قرار گیرند.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=209151

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.