آوین ویژه»

ظرفیت های اعلام شده در کنکور سراسری در حال بازنگری است واژگونی خودرو در محور گناوه به دیلم ۳ مصدوم داشت بارش پراکنده برف در هراز و کندوان عوارض آزادراه تهران–قم پشتوانه تکمیل آزادراه شهید سلیمانی شد کشف اجزای لاشه بز کوهی از منزل متخلف زیست محیطی در الیگودرز عراقچی: با آمریکا وارد مذاکرات مستقیم نمی‌شویم اعتبار کالابرگ دهک‌‌های ۶ و ۷ واریز شد ارزش ۴میلیارد دلاری بازار جهانی عرقیجات گیاهی؛ شهرت جهانی ایران در گلاب‌گیری ثبت نام آزمون دانشنامه و گواهینامه تخصصی دندانپزشکی سال ۱۴۰۴ آغاز شد هشدار شدید کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل درباره فاجعه انسانی در غزه بارش برف در جاده سیاه‌دره به محلات ۴ فوتی و یک مفقودی در سیلاب های اخیر خوزستان آزادگان اسوه‌های مقاومت و ایثار هستند توجه به روح و روان دانشجویان در اولویت قرار گیرد هواوی ارزان‌ترین گوشی تاشو را معرفی کرد عوامل قتل دانشجوی دانشگاه تهران هنوز دستگیر نشدند قلعه دیجیتال سئول: زندان ۱۳.۶ میلیون دلاری که نفس زندانیان را می‌پاید انفجار در هرات افغانستان

12

ذخایر معدنی استان فارس به ۳.۵ میلیارد تن رسید

  • کد خبر : 112266
  • 10 می 2025 - 22:25
ذخایر معدنی استان فارس به ۳.۵ میلیارد تن رسید

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: استان فارس با داشتن ۲۵ نوع ماده معدنی، ۸۰۰ معدن فعال و ذخیره ۳.۵ میلیارد تن، جایگاه ویژه‌ای در صنعت معدن کشور دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ رضا افشاری در گفت‌وگویی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان فارس اظهار کرد: فارس با داشتن سنگ‌های تزئینی مثل مرمریت و چینی، خاک‌های نسوز و صنعتی، مواد معدنی فلزی مانند سرب، روی و سنگ آهن و مصالح ساختمانی نظیر سنگ آهک و گچ، یکی از استان‌های مهم معدنی کشور است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی (صمت) اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: در حال حاضر ۲۵ نوع ماده معدنی از معادن فارس استخراج می‌شود و ۱۵ نوع ماده معدنی دیگر شناسایی اولیه شده که پس از تکمیل اکتشاف، وارد مرحله بهره‌برداری خواهد شد.

افشاری ادامه داد: استان فارس ۷۹۴ معدن فعال با ذخیره حدود ۳.۵ میلیارد تن دارد که سالانه ۵۸ میلیون تن استخراج انجام می‌دهند و بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند. از نظر میزان استخراج، فارس پس از کرمان و یزد در رتبه سوم کشور قرار دارد.

معاون صمت فارس درباره فعالیت‌های اکتشافی گفت: در سال ۱۴۰۳، ۴۱ پروانه اکتشاف عمدتاً برای سنگ‌های تزئینی و فلزی صادر شد و ۳۱ گواهی کشف نیز با ۲۰ میلیون تن ذخیره قطعی جدید ثبت شد. همچنین ۵۲ پروانه بهره‌برداری معدنی با ذخیره ۸۲ میلیون تن و اشتغال مستقیم برای ۵۸۰ نفر صادر شد.

وی بیان کرد: حقوق دولتی وصول‌شده از معادن استان در سال ۱۴۰۳ بیش از ۷۹۶۱ میلیارد ریال بود که نسبت به هدف وزارت صمت ۴۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۷۸ درصد رشد داشت.

افشاری درباره احیای معادن غیرفعال تصریح کرد: ۲۰ معدن غیرفعال استان با استخراج ۲.۸ میلیون تن به چرخه تولید بازگشتند و برای ۱۷۴ نفر اشتغال ایجاد شد که عمدتاً شامل معادن مرمریت، سنگ لاشه، فلزی و خاک صنعتی بودند.

وی به اهمیت مناطق معدنی استان اشاره کرد و گفت: شهرستان‌های آباده، بوانات، خرم‌بید، نی‌ریز، ارسنجان و شیراز بیشترین تمرکز فعالیت‌های معدنی را دارند و ۱۹ محدوده امیدبخش برای اکتشاف شناسایی شده است.

افشاری در پایان به نظارت‌های فنی و ایمنی اشاره کرد و گفت: با استفاده از اعضای واجد شرایط سازمان نظام مهندسی معدن استان که ۳۲۷۵ عضو و ۷۰۵ پروانه اشتغال دارند، نظارت بر استخراج، ایمنی و جلوگیری از هدررفت ذخایر معدنی انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=112266

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.