آوین ویژه»

مراسم احیا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام رضا(ع) الجولانی: میلیون‌ها آواره سوری طی ۲ سال آینده به کشور باز خواهند گشت کارگاه آموزشی پیشگیری از بیماری‌های دامی در مشگین‌شهر برگزار شد مشق سیف برای ارز نادر فریادشیران بازداشت شد/ علت چیست؟ فرستاده ترامپ: اوکراین بیشتر از کل تلفات آمریکا در جنگ ویتنام و کره، نیرو از دست داده است واریز بخش سوم سود سهام عدالت چه زمانی انجام می‌شود؟ آلودگی خیال رفتن ندارد | منتظر تعطیلی باشیم؟ گام جدید دولت برای جوانی جمعیت | نرخ بیکاری ۱.۵ درصد افت کرد طهماسبی: منطقه آزاد فرصت طلایی برای توسعه کشاورزی و تجارت در گلستان شاخص بورس سقوط کرد/ افت ۵۷ هزاردلاری شاخص بورس فروش شگفت‌آور نخستین آلبوم شروین حاجی‌پور / تصمیم شروین درمورد خروج از کشور آیین اعطای ششمین جایزه مصطفی(ص)، ۱۷ شهریور در تالار وحدت برگزار می‌شود/ میزبانی از رویدادهای علمی‌ترویجی و استپ؛ ۱۵ تا ۱۹ شهریور خبر مهم پزشکیان درباره لایحه FATF گیلان و آذربایجان بر توسعه مسیرهای جدید همکاری تأکید کردند اینفوگرافیک/ راهکار‌های افزایش انگیزه دانش‌ آموزان در کلاس‌های آنلاین کوبا خواستار آزادی فوری عناصر ناوگان صمود شد خسارات بارندگی شدید و طغیان رودخانه ها به شهرستان قلعه گنج

6

محمودی: با همراهی مردم و تدبیر مسئولان می‌توان از بحران آب عبور کرد

  • کد خبر : 186920
  • 10 نوامبر 2025 - 9:55
محمودی: با همراهی مردم و تدبیر مسئولان می‌توان از بحران آب عبور کرد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بحران فعلی آب نتیجه سال‌ها کم‌کاری در اجرای طرح‌های زیرساختی است، اما با مدیریت صحیح و صرفه‌جویی عمومی می‌توان از این وضعیت عبور کرد.

سید مرتضی محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت آب در کشور، اظهار داشت: متأسفانه بار اصلی بحران آب بر دوش مردم افتاده است، چرا که اقداماتی که باید در سال‌های گذشته از سوی مسئولان انجام می‌شد، با تأخیر صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بحران فعلی ناشی از مجموعه‌ای از عوامل انسانی و طبیعی است، گفت: بخشی از مشکلات به دلیل کم‌کاری‌ها و تأخیر در اجرای طرح‌های زیرساختی بوده، اما بخشی هم به عوامل طبیعی و غیرقابل پیش‌بینی بازمی‌گردد؛ از جمله کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌های شدید و بی‌سابقه که سفره‌های زیرزمینی را نابود کرده و منابع آبی کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

محمودی افزود: در شرایط کنونی نمی‌توان انتظار داشت منابع آبی جدیدی به کشور اضافه شود، بنابراین باید تمرکز بر مدیریت وضعیت موجود باشد. حفظ منابع فعلی دو راه دارد؛ نخست، تدبیر و مدیریت صحیح از سوی مسئولان اجرایی در حوزه آب و دوم، همراهی مردم در مصرف بهینه و صرفه‌جویی.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت همکاری عمومی گفت: امروز در شرایط بحرانی هستیم و در چنین وضعیتی، همراهی مردم حتی مهم‌تر از تصمیمات اداری است. مسئولان در حال برخورد با حفرکنندگان چاه‌های غیرمجاز، مصارف غیرقانونی و قطع آب باغ‌ها و ویلاهای پرمصرف هستند. در تهران نیز وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای به‌طور جدی با پدیده «آب‌دزدی» مقابله می‌کنند. از سوی دیگر، رسانه‌ها و صداوسیما نیز در زمینه صرفه‌جویی فرهنگ‌سازی می‌کنند. اما در نهایت این مردم هستند که باید با دقت و صرفه‌جویی به عبور از بحران کمک کنند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور گفت: اظهاراتی از قبیل تخلیه تهران یا جیره‌بندی آب نگران‌کننده است. از آقای پزشکیان انتظار می‌رود به عنوان رئیس‌جمهور کشور، بیش از هر مقام دیگری مراقب بیان واژه‌ها و پیامدهای آن باشد، چراکه هر جمله وی می‌تواند در افکار عمومی تأثیرگذار باشد و حتی باعث ناامیدی شود. هیچ رئیس‌جمهوری در دنیا در شرایط بحران به تزریق ناامیدی دامن نمی‌زند.

محمودی خاطرنشان کرد: البته ما بحران آب داریم، اما شرایط به معنای غیرقابل‌حل بودن نیست. طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، در ۱۵ تا ۲۰ روز آینده شاهد نزولات آسمانی خواهیم بود و امیدواریم خداوند به کشور ما رحمت خود را نازل کند. به هر حال، ما کشوری اسلامی هستیم و در کنار همه تدابیر علمی و اقدامات اجرایی، ابزار مؤثری به نام دعا و استغاثه داریم.

وی افزود: متأسفانه برخی سکولارها با فضاسازی رسانه‌های معاند وقتی صحبت از دعا و نماز استسقاء می‌شود، آن را به تمسخر می‌گیرند، در حالی که در همین ایام، مردم مسلمان برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه و عراق، به دعوت علما و بزرگان دینی نماز باران خوانده‌اند اما متأسفانه در کشور ما با وجود ریشه‌های عمیق اعتقادی و دینی مردم، اسیر جوسازی عده‌ای معاند یا منحرف از اعتقادات دینی شده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در کنار تدابیر دولت و اقدامات فنی، مردم باید با صرفه‌جویی در مصرف آب همراهی کنند تا رحمت الهی شامل حال کشور شود. از سوی دیگر، لازم است مساجد، علما و بزرگان کشور برای برگزاری دعا و نماز باران پیش‌قدم شوند. یقیناً اگر از ما حرکتی دیده شود، خداوند برکتش را جاری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: البته فراموش نکنیم که دعا و استغاثه زمانی معنا و ارزش دارد که ابتدا مسئولان و مردم به تکالیف و وظایف خود در مدیریت مصرف آب عمل کرده باشند، نه اینکه همه مسئولیت‌های خود را رها کرده و فقط به دعا اکتفا کنند.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=186920

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.