آوین ویژه»

حمله موشکی و پهپادی یمن به ناو «هری ترومن» آمریکا در دریای سرخ بررسی عملکرد هیأت رسیدگی به تخلفات اداری دادگستری کرمانشاه چشم‌انداز بازارفناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تا ۲۰۳۰ رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون تعیین شد نوشیدنی‌های قاچاق در سمنان زمین گیر شد اژه‌ای: شهید رازینی نماد تحول‌گرایی و شجاعت در دستگاه قضاست ترامپ مدعی «فراهم شدن فرصتی واقعی برای عظمت خاورمیانه» شد! سهامداران منتظر باشند | عرضه اولیه مهم در راه بازار سرمایه مرجعیت استاد در مواجهه با ابزارهای نو دچار فرسایش می ‌شود موج جدید آوارگان در سودان؛ حملات ارتش علیه نیروهای واکنش سریع «برهوت» به روسیه می‌رود سفارت آلمان در تهران تعطیل شد سرنوشت سه دریاچه همسایه؛ چرا ارومیه قربانی شد؟ بازیکن آینده‌دار استقلال سرباز شد! «ایجنت» پروانه ساخت گرفت؛ یک ملودرام اجتماعی درباره پشت پرده فوتبال صعود تیم فوتبال ساحلی شیبا البرز به لیگ برتر حاشیه‌های غیر استاندارد معاون یک سازمان دولتی! تشییع آیت‌الله غلامعلی نعیم ‌آبادی در قم

8

گوترش: متقاعد شدم تهران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

  • کد خبر : 149724
  • 01 سپتامبر 2025 - 18:58
گوترش: متقاعد شدم تهران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

دبیرکل سازمان ملل در این دیدار با بیان اینکه «شخصا متقاعد شده‌ام که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود پزشکیان عصر امروز دوشنبه، ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر به چین، در دیدار آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال صلح و آرامش بوده و هست و این رژیم صهیونیستی بود که جنگ را به ما تحمیل کرد»، از مواضع وی در قبال جنایات این رژیم علیه فلسطینیان غزه و نیز حمله به کشورمان قدردانی کرد.

وی در عین حال از گوترش خواست که مواضع صریح‌تری در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و دیگر کشورهای منطقه داشته باشد و افزود: انتظار داریم سازمان‌های بین‌المللی و در رأس آنها سازمان ملل متحد اقدامات عملی و جدی‌تری در قبال جنایات و آتش‌افروزی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه داشته باشند.

وی با بیان اینکه «ایران در حالی مورد حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی قرار گرفت که در میانه مذاکرات با آمریکا بود»، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقرار یکی از قربانیان اصلی تروریسم بوده و تعداد زیادی از مقامات و بزرگان ما در اقدامات تروریستی به شهادت رسیده‌اند. امروز رژیم صهیونیستی هر کس را که دلش بخواهد، در هر نقطه‌ای از منطقه، به نام دفاع از خود، ترور می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه با گلایه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به خصوص مدیرکل این نهاد بین‌المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین و پرتعدادترین نظام بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، اما متاسفانه این سازمان بین‌المللی حتی حاضر نشد حملات رژیم صهیونیستی به تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را که کاملا زیر نظر خود آنها فعالیت می‌کرد، محکوم کند؛ این اقدام خلاف همه قواعد و چارچوب‌های بین‌المللی صورت گرفت و آژانس هنوز هم از محکوم کردن آن طفره می‌رود.

وی با اشاره به تصویب قانون تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پارلمان ایران در واکنش اقدامات غیراعتمادآفرین مدیرکل این سازمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با این وجود اختیار تصمیم‌گیری درباره چگونگی و کیفیت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به شورای‌عالی امنیت ملی ایران واگذار کرده تا همکاری سازنده و موثری با این سازمان شکل بگیرد، چرا که جمهوری اسلامی ایران همچنان به دنبال تعامل و حل و فصل مسئله از راه‌های دیپلماتیک است.

دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار با بیان اینکه «شخصا متقاعد شده‌ام که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است»، اظهار داشت: باور دارم که نیت و هدف شما ساخت سلاح هسته‌ای نیست و برخورداری از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز حق شماست و بنده آن را به رسمیت می‌شناسم.

گوترش با بیان تاکید بر اینکه «نسبت به فعال نشدن مکانیسم ماشه و اسنپ‌بک دغدغه جدی داشته و دارم»، افزود: در تماس با مقامات کشورهای اروپایی طرف برجام این نکته را مطرح کرده و از آنها خواسته‌ام که در این زمینه با ایران همکاری داشته باشند.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=149724

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.