آوین ویژه»

خرید مصنوعات طلا و جواهر از طریق فضای مجازی، صرفا از کسبه دارای مجوز معتبر انجام شود اجرای نمایش ننه دلاور در بخش فراگیر معلولان تئاتر خیابانی مریوان سرمایه‌گذاران اتریوم حتما بخوانند آیت الله صدیقی: امر به‌ معروف باید تبدیل به فرهنگ در جامعه شود آزادراه تهران – کرج به‌ مدت ۲ شب مسدود می‌شود همدلی و وفاق ملی خواسته‌ شهدا از ماست مراسم سالگرد شهدای خدمت با شکوه هر چه تمامتر در گناوه برگزار می شود پوستر جذاب تراکتور؛ خلیج فارس، همیشه جاودان + عکس زندگی با آیه‌ها؛ تفسیر آیات سوره مبارکه حج با تحریم هوایی اروپا، واردات دارو با «هما» قطع شد از دنیای فناوری چه خبر؟ اجراهای خیابانی چهلمین جشنواره موسیقی فجر شروع شد خشم آمریکا نسبت به قطعنامه سازمان ملل متحد علیه اسرائیل  کسری ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی / دولت از پرداخت مطالبات طفره می‌ رود زنان در برگزاری جلسات مذهبی خانگی فعال‌تر هستند و باید حمایت شوند تشکیل هشت پرونده تخلف گرانفروشی برای معادن دزفول کاخ سفید: ترامپ گفتگویی طولانی با پوتین داشته است مأموران سرشماری کشاورزی اطلاعات مورد نظر را ثبت کنند

7

وزیر اقتصاد: توسعه تولیدات صادرات‌محور رویکرد اصلی دولت در مناطق آزاد است

  • کد خبر : 245934
  • 05 فوریه 2026 - 16:46
وزیر اقتصاد: توسعه تولیدات صادرات‌محور رویکرد اصلی دولت در مناطق آزاد است

وزیر اقتصاد با اشاره به موقعیت ممتاز سرخس در دو کریدور مهم شرق-غرب و شمال-جنوب گفت، توسعه تولیدات صادرات‌محور در این منطقه باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سید علی مدنی زاده در مراسم معارفه مدیرعامل و رییس هیات مدیره منطقه آزاد تجاری – صنعتی سرخس در مشهد افزود: سرخس به‌واسطه قرار گرفتن در نقطه تلاقی دو کریدور مهم شرق ـ غرب و شمال ـ جنوب از موقعیتی ممتاز برخوردار است. افزون بر این، موقعیت ژئوپلیتیکی این منطقه، بستر مناسبی برای توسعه تجارت آزاد و گسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: در چارچوب طرح «جاده ابریشم» که از سوی کشور چین طراحی شده در سفری به همراه رئیس کشورمان به چین، در دیدار روسای جمهور دو کشور تأکید جدی بر عبور کریدور شرق ـ غرب از ایران مطرح شد. این موضوع فرصتی بسیار طلایی برای اتصال شرق به غرب فراهم می‌کند که منطقه سرخس در این مسیر قرار دارد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی یکی از تصمیمات محوری و راهبردی کشور است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در دیدارهای اخیر با دست‌اندرکاران بر این موضوع تأکید ویژه داشته‌اند. انتظار ما از فعالان اقتصادی، به‌ویژه در منطقه آزاد سرخس آن است که دیپلماسی اقتصادی را صرفاً مسئولیت وزارت امور خارجه ندانند. ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های تابعه خود را متولی و مسئول ایفای نقش در این حوزه می‌دانیم.

وی گفت: معتقدیم مسیر توسعه اقتصادی کشور از مناطق آزاد می‌گذرد این مناطق به‌دلیل برخورداری از نظام حکمرانی اقتصادی متفاوت می‌توانند به‌عنوان الگویی موفق، زمینه‌ساز توسعه پایدار باشند الگویی که قابلیت تعمیم به سطح ملی را نیز دارد

تاکید بر استفاده از نیروهای بومی در مناطق آزاد

تولیت آستان قدس رضوی نیز گفت: توسعه اقتصادی و فعالیت‌های منطقه آزاد سرخس باید بیشترین منفعت را برای مردم نجیب و شریف این منطقه داشته باشد. استفاده حداکثری از نیروهای بومی در فعالیت‌های منطقه آزاد باید مورد توجه باشد اگر در صورت نیاز از نیروهای متخصص خارج از منطقه استفاده شود، در مردم سرخس در فعالیت های عمومی باید محور باشند.

آیت الله احمد مروی افزود: جاده مشهد ـ سرخس سالانه با تلفات روبه‌روست و مردم با مشکلات جدی در این محور مواجهند. این مسئله باید با همکاری مسئولان دولتی، منطقه آزاد، استانداری و آستان قدس تا حد امکان حل شود.

وی گفت: در تصمیم‌گیری‌های منطقه آزاد، نفع مردم محلی همواره در کنار منافع ملی و دولتی مدنظر قرار گیرد تا مردم رضایت و بهبود زندگی خود را احساس کنند.

آیت‌الله مروی با بیان سابقه پیگیری منطقه آزاد سرخس، گفت: پیگیری‌های بسیاری انجام شد تا مسئله منطقه آزاد سرخس به سرانجام رسید در دولت سیزدهم کار آغاز شد و در دولت چهاردهم به نتیجه رسید.

وی اظهار کرد: آستان قدس رضوی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی به هیچ عنوان به دنبال سوداگری صرف نیست و سودآوری محض هرگز معیار ما نبوده و نخواهد بود؛ ما چشم بستن بر ارزش‌ها و فقط به دنبال سود مالی بودن را خلاف شرع می‌دانیم.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=245934

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.