آوین ویژه»

فرودگاه امام: توقف پروازها تا ساعت ۲ بامداد فردا تمدید شد حزب‌الله: اجازه نمی‌دهیم صهیونیست‌ها به اهداف خود در لبنان برسند واکنش ترامپ به رژه بزرگ چین؛ «سلام من را به پوتین و کیم برسانید»! ذوق‌زدگی ترامپ نسبت به سخنان سفیر امارات قیمت دلار امروز بازار را تکان داد (۲۷ آبان ۱۴۰۴) دستگیری سارقان حرفه‌ای در عملیات پلیسی در بندرماهشهر شادواره شهروندی قم دو روز دیگر تمدید شد حمله پهپادی به مناطق اشغالی اطراف نوار غزه سقوط مرگبار خواننده معروف از طبقه ششم / خودکشی با حادثه؟ محموله عظیمی از ایران راهی امارات و افغانستان شد سیمرغ‌های بازیگری را چه کسانی به خانه بردند؟ ویپ یا سیگار؛ فرقی نمی‌کند نیکوتین برای سلامت قلب مضر است ۵ غایب بزرگ استقلال مقابل پاختاکور طرح مایه کوبی برعلیه بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی آغاز شد ترامپ گزارش آکسیوس را رد کرد! درخشش وزنه بردار خوزستانی در مسابقات جام بین المللی فجر بسیجیان بختیاری نتانیاهو را دست بسته تحویل دادگاه می‌دهند + فیلم یک خبرنگار خارجی نام سرمربی پرسپولیس را افشا کرد + عکس

19

کمبود گروه خونی O منفی در خراسان رضوی

  • کد خبر : 132767
  • 30 جولای 2025 - 18:25
کمبود گروه خونی O منفی در خراسان رضوی

مشهد – مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به افزایش نیاز فوری به برخی گروه‌های خونی در استان، از کمبود ذخایر خونی به‌ویژه گروه O منفی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید اصغریان ظهر چهارشنبه در نشست خبری در محل انتقال خون خراسان رضوی با تأکید بر داوطلبانه بودن فرآیند اهدای پلاسما، به توضیحاتی درباره روند واگذاری پلاسما به شرکت‌های پالایشگر خارجی و چالش‌های توزیع فرآورده‌های خونی در سطح استان پرداخت.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی درباره گروه‌های خونی پرنیاز در استان گفت: در حال حاضر بیشترین نیاز ما به گروه خونی O منفی است. این گروه به‌دلیل امکان استفاده برای تمامی بیماران اورژانسی، اهمیت ویژه‌ای دارد و همواره در اولویت تأمین قرار دارد.

وی با بیان اینکه ذخایر خونی در استان به‌طور معمول باید بین ۸ تا ۱۲ روز دوام داشته باشد افزود: در بسیاری از مواقع به‌دلیل کاهش مشارکت مردم یا محدودیت‌های مالی و زیرساختی، حفظ این سطح از ذخیره خون دشوار می‌شود.

اصغریان با اشاره به موضوع واگذاری پلاسما به شرکت‌های خارجی نیز توضیح داد: پلاسما برخلاف سایر فرآورده‌های خونی، قابلیت نگهداری طولانی‌تری دارد. این فرآورده برای تولید داروهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد که عمدتاً در درمان بیماری‌های خود ایمنی کاربرد دارند. ما سالانه حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ لیتر پلاسمای مازاد را در اختیار شرکت‌های پالایشگر خارجی قرار می‌دهیم. این کار در چارچوب یک قرارداد رسمی و بدون رد و بدل شدن پول مستقیم انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی افزود: در سال‌های اخیر برخی شرکت‌های خصوصی با مجوز وزارت بهداشت و غذا و دارو نیز وارد حوزه جمع‌آوری پلاسما شده‌اند که زیر نظر سازمان انتقال خون نیستند و ما هیچ دخالتی در عملکرد آن‌ها نداریم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه توزیع فرآورده‌های خونی در شهرستان‌ها گفت: توزیع بر اساس نیاز، مصرف، امکانات پزشکی و وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی هر شهرستان انجام می‌شود. به‌عنوان مثال شهرهایی مانند نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و حتی شهرستان‌های مرزی، به نسبت ظرفیت مراکز درمانی‌شان خون دریافت می‌کنند.

اصغریان با اشاره به چالش‌های حمل‌ونقل فرآورده‌های خونی در استان ادامه داد: با وجود قدیمی بودن ناوگان حمل‌ونقل انتقال خون استان، شبکه توزیع به شکل منظم فعالیت دارد. اما برای ارتقای کیفیت نگهداری و انتقال، نیازمند نوسازی و تأمین امکانات پیشرفته‌تری هستیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی نقش مردم در پویایی نظام سلامت را بی‌بدیل دانست و گفت: همان‌طور که مردم در حوزه ساخت مساجد یا امور خیریه فعال هستند، نیاز است در حوزه انتقال خون نیز این حس مسئولیت‌پذیری تقویت شود. انتقال خون، ریشه نظام سلامت است و حمایت مردم و خیران می‌تواند جان هزاران بیمار را نجات دهد.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=132767

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.