آوین ویژه»

جدایی ۲ بازیکن استقلال با دستور ساپینتو بمبهای جدید محو کننده برجهای مسکونی انفجار گاز در منزل مسکونی مرد ۳۸ ساله اراکی را به شدت مصدوم کرد امکان تعیین نام به صورت الکترونیک فراهم شد مردم با همراهی خود مانع از بروز هرگونه مشکل در بازار شدند تأکید قاضی دادگاه چای دبش؛ حواله‌های ارزی رفع تعهد شوند هری کین به لیگ برتر انگلیس بازمی گردد؟ زن ایرانی مسلمان، راوی ماندگار تاریخ ملت است قیمت دلار امروز چهارشنبه 10دی/ کاهش قیمت + جدول عرضه کتاب ابعاد عدالت اجتماعی در نهج البلاغه دانشگاه، محل پیوند نقد و مطالبه‌گری با ظرفیت‌های قانون اساسی است گزارشگر دربی انتخاب شد سرگردانی بورس ایران میان نوسان رمزارزها و طلا موج جدیدی از قایق‌ها به سمت نوار غزه حرکت کردند همدلی و وفاق سرلوحه برنامه‌های مدیران اجرایی مرکزی قرار گیرد منبع امنیتی مصری: در صورت کوچ اجباری فلسطینی‌ها به سینا اقدام نظامی می‌کنیم صحبت‌های همسر سردار شهید پورهاشمی: شهید به آرزویش رسید فرماندار قم بر تسریع در رفع مشکلات آب شرب بخش خلجستان تأکید کرد

5

تقاضای کاذب برخی از مواد پتروشیمی در بورس | اگر رکود نبود؛ تولید نساجی دچار مشکل می شد

  • کد خبر : 168156
  • 05 اکتبر 2025 - 19:01
تقاضای کاذب برخی از مواد پتروشیمی در بورس | اگر رکود نبود؛ تولید نساجی دچار مشکل می شد

فعال صنعت از شکل گیری تقاضای کاذب برای خرید محصولات پتروشیمی در بورس خبر داد و گفت وقتی تقاضای کاذب وجود داشته باشد، تورم ایجاد می شود و تولیدکننده مواد مورد نیاز را گرانتر می خرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مقدار عرضه محصولات پتروشیمی در بورس صدای اعتراض بسیاری از فعالین صنعتی را درآورده است. شرکت ها و مجتمع های پتروشیمی از افزایش عرضه داخلی سخن می گویند و مدعی اند که تخصیص سهمیه‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و پتروشیمی‌ها صرفاً عرضه‌کنندگان مواد اولیه هستند. به گفته آنها، وزارت صمت با تشکیل کمیته تنظیم بازار و حضور نمایندگان زنجیره پایین‌دست، هر سه ماه یکبار کف عرضه‌ها را تعیین می‌کند تا پتروشیمی‌ها بر اساس آن عرضه داشته باشند.

اما فعالین صنعتی این ادعا را قبول ندارند و می گویند در برخی موارد برای تامین نیاز خود دست به دامن بازار آزاد می شوند. در این میان برخی دیگر هم از شکل گیری تقاضای غیر واقعی در بورس خبر داده و مدعی اند که سهمیه های در نظر گرفته شده در برخی موارد به تولیدکنندگان واقعی نمی رسد و سر از بازار کشورهای همسایه و آزاد درمی آورد. صنعت نساجی یکی از صنایعی است که بخشی از مواد اولیه مصرفیش وابسته به تولیدات پتروشیمی است.

امین مقدم عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ، یکی از فعالین این صنعت است که در این باره می گوید: باید بتوانیم رقابت درست و سالم ایجاد کنیم. چرا باید برای خرید محصولات پتروشیمی در بورس، تقاضای کاذب ایجاد شود. طبیعی است که وقتی تقاضای کاذب وجود داشته باشد، تورم ایجاد شده و در نهایت تولید کننده واقعی مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت بالاتری دریافت می کند.

به گفته او، البته باید توجه داشته که مقدار عرضه هم در برخی از مواد در بورس به اندازه کافی نبوده و متناسب با نیاز بازار نیست .

مقدم با اشاره کاهش تولیدات پتروشیمی در نیمه نخست امسال، ادامه داد: البته این کاهش آسیبی به تولیدات صنعت نساجی وارد نکرده چرا که تقاضای بازار در این صنعت نیز افت کرده است. بدون شک اگر تقاضای بازار همانند سال های گذشته بود، با کمبود مواد اولیه پتروشیمی مواجه می شدیم.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=168156

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.