آوین ویژه»

بازیکن آینده‌دار استقلال سرباز شد! هم‌بنیان‌گذار اپل: ایلان ماسک گرفتار غرور شده و دیگر منطقی فکر نمی‌کند! ۶۱۴ میلیارد تومان سود به‌حساب سهام‌داران واریز شد فشار دولت بایدن به اسرائیل برای توقف جنگ در غزه ۱۴۶ هزار مسافر از طریق ناوگان حمل‌ونقل بروجرد جابه‌جا شدند دمام‌زنی کاخکی‌ها در روز عاشورا حمله دوباره آمریکا به شناوری در اقیانوس آرام؛ ۲ نفر کشته شدند وزیر دارایی تل‌آویو مجبور به عذرخواهی شد شام غریبان شهادت حضرت فاطمه(س) در رودسر صدور مجوز فروش آزاد محصولات صادراتی پالایشگاه‌ها در بورس تنها گزینه گروسی‌! معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه منصوب شد بهره‌برداری از مدرسه ۹ کلاسه و پارک ۲.۵ هکتاری در قروه تا پایان سال مناطق ویژه اقتصادی سکوی پرش اقتصاد کشور هستند سهم ۴هزار واحدی استان سمنان از طرح ملی مسکن کارکنان سازمان ملل در اعتراض به کشتار امدادگران در غزه تظاهرات کردند غائبان پرسپولیس در دیدار حساس مقابل سپاهان شکارچیان مزدور، شکار شدند /بازداشت عوامل یک کانال تلگرامی

13

هشدار درباره کیفیت آموزش دندان‌پزشکی؛ کمبود بیش از ۲ هزار هیئت‌ علمی

  • کد خبر : 61004
  • 04 فوریه 2025 - 21:35
هشدار درباره کیفیت آموزش دندان‌پزشکی؛ کمبود بیش از ۲ هزار هیئت‌ علمی

دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی با بیان اینکه کیفیت آموزش در حوزه دندان‌پزشکی در حال مضمحل شدن است، گفت: با کمبود بیش از ۲ هزار عضو هیئت‌ علمی و بیش از ۵ هزار یونیت مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کدخدازاده در نشست خبری معاونت آموزشی وزارت بهداشت که امروز (سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه) به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر برگزار شد، گفت: ما در سال ۱۳۵۸، هزار دانشجوی عمومی و ۲۰ دانشجوی تخصصی داشتیم و الان بیش از ۱۷ هزار دانشجوی عمومی و ۱۵۲۵ دانشجوی تخصصی و ۱۱۱ رزیدنت فلوشیپ و PhD داریم. دانشکده‌ها نیز از ۵ دانشکده به ۴۸ دانشکده رسیده که ۴۳ دانشکده پذیرش دانشجو دارند و ۵ دانشکده نیز موافقت اصولی دارند.

وی ادامه داد: همه این‌ها در حالی است که متاسفانه کیفیت آموزش در حوزه دندانپزشکی در حال مضمحل شدن است. از این بابت که پاشنه آشیل ما حضور هیئت علمی با تجربه و ماندگار است نه صرفاً هیئت علمی متعهد خدمت که ممکن است به دلیل مسائل اجتماعی و اقتصادی انگیزه لازم را برای تدریس در دانشگاه را نداشته باشد.

دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی با اشاره به کمبود هیئت علمی در آموزش دندان‌پزشکی گفت: در آموزش دندان‌پزشکی بر اساس شرایط موجود کمبود ۲ هزار و ۱۹۵ هیئت‌علمی و ۵ هزار و ۲۳۲ یونیت وجود دارد که اگر افزایش ظرفیت دانشجو مجدد اتفاق بیفتد، کمبود یونیت به ۶ هزار و ۴۶۲ یونیت و کمبود اعضای هیئت علمی به ۲ هزار و ۸۲۳ هیئت‌علمی ارتقا پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه کمبود یونیت یکی از شاخص‌های ابتدایی است، ادامه داد: تجهیزات دندان‌پزشکی تنها یونیت نیست. به فرض اینکه این ۵ هزار یونیت نیز اختصاص پیدا کند، یونیت‌ها در چه فضاهایی باید قرار بگیرند؟ فضاهای دانشگاه امکان جاگذاری یونیت‌های دندانپزشکی را ندارد؛ ساخت ساختمان‌ها نیز نیازمند زمان است.

به گفته کدخدازاده، پذیرش هیئت علمی نیز نیازمند گرفتن ردیف بودجه و تامین اعتبار است.

وی با بیان اینکه قوانین نیز باید اصلاح شوند، گفت: باید توجه شود که همان‌گونه که در زیرساخت‌ها مشکل داریم، قوانینی نیز وجود دارد که باید آن‌ها نیز اصلاح شود. برای مثال حقوق و دستمزد اعضای هیئت علمی به ویژه اعضای هیئت علمی جوان با توجه به شرایط تورمی، نامتناسب است.

دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی افزود: همچنین با توجه به قوانین موجود، امکان اینکه این افراد در بخش خصوصی مشغول باشند نیز محدودیت دارد و این قوانین نیز نیازمند اصلاح است.

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=61004

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.