آوین ویژه»

کسب مدال نقره مسابقات بین‌المللی پازل توسط دانشجوی ایرانی وزیر تجارت انگلیس: مقابله به مثل گمرکی با آمریکا بعید نیست آغاز تحقیق از عامل آزارواذیت چند کودک در تهران + فیلم و عکس روزنامه آلمانی: احتمالا زلنسکی استعفا می‌دهد حمله رژیم صهیونیستی به «خان‌یونس» غزه؛ زخمی شدن مادر و کودک فلسطینی ۶۲۰ هزار میلیون ریال اعتبار برای ایجاد تاسیسات فاضلاب در ارومیه مصوب شد ۱۷ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های لرستان رفع شد قالیباف: «کمیسیون هوش مصنوعی» در مجلس بعدی تشکیل خواهد شد فرود پرواز تهران-تبریز در فرودگاه ارومیه به دلیل شرایط نامساعد جوی نولان آرباو: مردی که با ذهنش کامپیوتر را کنترل می‌کند! ترکیب تیم ملی مقابل افغانستان اعلام شد زیر ساخت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد استانداردسازی می‌شود قطعی اینترنت در بخشهایی از جهان به دلیل اختلال در کلودفلر واکنش حماس به جنایت هولناک جدید رژیم صهیونیستی عامل تیراندازی در پلدختر دستگیر شد نامه ترامپ به ایران نرسید؟ آزادی ۸۰ زندانی جرائم غیرعمد کردستان در جشن بزرگ نیمه شعبان قیمت تتر امروز شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴/قیمت تتر در نوسان

2

این سگ تششعات هسته‌ای را بو می‌کشد

  • کد خبر : 120656
  • 27 ژوئن 2025 - 19:52
این سگ تششعات هسته‌ای را بو می‌کشد

یک سگ رباتیک که تشعشعات را شناسایی می‌کند، آماده است تا به پاکسازی هسته‌ای ۱۰ ساله اسپانیا کمک کند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از ایسنا، یک سگ رباتیک که توسط شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) ساخته شده، در حال تطبیق برای شناسایی مواد رادیواکتیو در نیروگاه هسته‌ای «سانتا ماریا دی گارونیا» در اسپانیا در بخشی از روند خاموش‌سازی این نیروگاه است.

این نیروگاه که در سال ۲۰۱۲ تعطیل و به سرعت سوخت‌گیری آن متوقف شد، اکنون در حال طی کردن یک فرآیند بازسازی و تخریب ۱۰ ساله است که توسط سازمان پسماندهای رادیواکتیو اسپانیا موسوم به «Enresa» مدیریت می‌شود.

این ربات سفارشی، مدل اسپات(Spot) شرکت «بوستون داینامیکس» با بازویی دقیق و ابزارهای طیف‌سنجی، امکان تحلیل داده‌های رادیواکتیو به صورت لحظه‌ای را در طول این فرآیند پاکسازی فراهم می‌کند.

این ربات چهارپا، توسط یک همکاری مشترک بین گروه خدمات انرژی «Grupo Dominguis Energy Services» و شرکت فناوری «Alisys» برای این محیط پرخطر سفارشی‌سازی خواهد شد و رباتیک پیشرفته را وارد عملیات پاکسازی هسته‌ای می‌کند.

در ماه مه ۲۰۲۵ بود که بریتانیا یک ربات «اسپات» را در سایت دونری(Dounreay) برای فعال‌سازی دوباره یک جرثقیل غیرفعال به کار گرفت تا در مدیریت ایمن مواد هسته‌ای در منطقه‌ای بالقوه خطرناک کمک کند.

کمک اسپات به فرآیند خاموش‌سازی نیروگاه هسته‌ای

این ربات مجهز به بازوی رباتیک با دقتی بالاست و از ابزارهای اندازه‌گیری قابل تعویض و نرم‌افزار پیشرفته تحلیل طیف‌سنجی پشتیبانی می‌کند که اجازه می‌دهد داده‌های رادیواکتیو و ساختاری به صورت لحظه‌ای تفسیر شوند.

این سامانه رباتیک به یک پلتفرم ابری متصل خواهد شد که امکان کنترل از راه دور و مدیریت جامع داده‌ها را فراهم می‌کند. این قابلیت به تکنسین‌ها اجازه می‌دهد ربات را از فاصله‌ای دور هدایت کنند که باعث کاهش مواجهه با محیط‌های خطرناک و افزایش دقت و کارایی در روند خاموش‌سازی می‌شود.

این ربات چهارپا نقشی حیاتی در خاموش‌سازی نیروگاه هسته‌ای «سانتا ماریا دی گارونیا» خواهد داشت و با انجام خودکار تحلیل مواد به این کار کمک خواهد کرد.

سگ‌های رباتیک به طور فزاینده‌ای برای حمایت از عملیات پاکسازی هسته‌ای استفاده می‌شوند و روشی ایمن‌تر و کارآمدتر برای انجام وظایف خطرناک در محیط‌های رادیواکتیو ارائه می‌دهند. این ماشین‌های چهارپا با چابکی، خودمختاری و توانایی حمل ابزارهای سفارشی، در مناطقی که برای انسان‌ها خیلی خطرناک است، نقشی حیاتی ایفا می‌کنند.

5858

لینک کوتاه : https://avindaily.com/?p=120656

جویای نظرات شما هستیم

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین درج کامنت در آوین‌دیلی
  • کامنت‌های ارسالی شما، ابتدا توسط سردبیر آوینی ما بررسی خواهد شد.
  • اگر کامنت شما، حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.